דווקא על רקע השמרנות של הפילוסופיה בימינו, שפניה אל העבר, מפתיעה אסכולת נתניה בהגות חדשנית שפונה אל העתיד. כיאה לעידנינו
הסגנון שלה הוא פרגמנטרי וחושף את התפתחות המחשבה תוך כדי כתיבה, אך מתרחק מכל שיח אזוטרי - הוא רחוק במידה שווה מהסתימות
השרלטנית שפשתה במסורת הקונטיננטלית ומהיבשושיות העיונית שחנטה את המסורת האנליטית. מתוך מכלול הפרגמנטים עולה סינתזה בין
השורשים המדעיים של הפילוסופיה האנליטית - ובכלל זה השפעה רבה ממתמטיקה ומדעי המחשב - לסגנון חשיבה שהוא בעיקרו קונטיננטלי
קיצוני, כראוי לאסכולה שצמחה בקצה המזרחי של תרבות המערב, במדינת גרורה אמריקאית בעלת שורשים אירופאיים - שהיא רפובליקת
בננות פילוסופית.
מחברת הבננה הראשונה
עזבונו של ראש אסכולת נתניה הוא לא פחות מאוסף מדהים של רעיונות בכל תחומי הדעת, הרוח, המדע, האמנות - והפילוסופיה. קשה
להאמין שמוח אחד מסוגל להפיק מתוכו מגוון כה רחב של מחשבות, בחיבור רנסאנסי גרוטסקי שחזקה בו במיוחד השפעתה של תורת
הסיבוכיות האלגוריתמית, אך גם המחשבה היהודית, תולדות האמנות, ההיסטוריה של הרעיונות ועולם המדע הבדיוני - והבדיון המדעי.
מעבר למוטיב החוזר של הבננה והקוף, ניתן להבחין בקדחתנותו של הפילוסוף, ששוקד על כורסתו 24 שעות ביממה, לא הוציא מפיו מימיו
משפט בנאלי, והחדשנות שלו אינסופית ממש - כמעיין המתגבר. במחברת נפרשת הגותו לפני הקורא בשפע, בבוטחות, ברוחב מחשבה ובתמצות
כאחד - כאחד הקדמונים. אם לאונרדו היה מחובר לאינטרנט ולא יוצא מהבית
מחברת שיעורי הבית
מחברת של שיעורים שההוגה הנתנייתי לא יכול ללמד באוניברסיטה, ולכן לימד אותם בסלון ביתו. אלו הם תקצירים שנכתבו בידי
התלמידים של התפרצויות מנהיגה של אסכולת נתניה כשהוא מתוסכל מאי ההכרה בו של העולם הפילוסופי מחוץ לנתניה - ומחוץ לסלון.
הסיכומים עוסקים בנושאים מגוונים כגון: אינטליגנציה ומיזוגניה, קאנט ואלגוריתמים, קשרי עומק בין תיאולוגיה למדע, מדע המדינה
ומערכות למידה, אסתטיקה וטכנולוגיה, ועוד. מצד אחד, הם מכילים ערב רב של פרובוקציות אינטלקטואליות בזרם התודעה הנתנייתי,
ומצד שני עולה מהן שמרנות עזה ומקורית. מושג יסוד שנשזר לאורך המחברת הוא הלמידה, שמחליפה את השפה כפרדיגמה שבמרכז הכובד
הפילוסופי - במהלך שמשמעויותיו מרחיקות לכת לעתיד הפילוסופיה
הכלב אכל את המחברת
שאריות פתקים, ממה שהוא אבידה עצומה לפילוסופיה: הכלב אכל את המחברת השלישית של הפילוסוף, שנרדם בכורסא לאחר התקף בולמיה
פילוסופי, בו הקיא במחברת את כל מה שלמד יחד עם שאריות בננות. מבין הקרעים הצליחו חוקרי אסכולת נתניה לפענח מספר מצומצם של
קטעים, אך דווקא מתוך האקלקטיות שלהם הולכת וצומחת בהדרגה משנה פילוסופית סדורה, עד להבשלתה בסוף המחברת, שהיא חיבורו
האחרון של הפילוסוף. משם כבר נראה נוף המחברת לא כשברי רשמים של תייר אינטלקטואלי דגול, אלא כמסע עלייה לרגל לפסגת שיטה
שהניפה את העתיד כדגלה - במה שהוא ניצחון של רוח הפילוסופיה על רוח הכלב
הקדמות לכל פילוסופיה של העתיד
סיכום של מגמות באסכולת נתניה. בהמשך למסורת הפילוסופית המפוארת של מי שלא הובנו כלל בחייהם - מייסד הפילוסוף מסורת חדשה של
מי שכלל לא נקראו. הקדמות כסיכום - זהו סיום יאה לפועלה של אסכולה שעסקה בעתיד. כמיטב המסורת הדחוסה של האסכולה, שספרה היחיד
מכיל חומר השווה ערך לכאלף ספרי עיון, והמתעבת את השחתת הזמן שבז'רגון הפילוסופי (ששבר שיאים שליליים במאה העשרים, במגמה
שמשותפת למסורת האנליטית והקונטיננטלית כאחד), דוחס הנתנייתי את כל תורתו כולה למאמר קצר. ואידך זיל גמור
קונפוציוס של העתיד
"קונפוציוס היהודי" - או "הפרוטו-נתנייתי" - הם כינויו של הוגה עלום שם מלפני ראשית אסכולת נתניה, שהיה אולי מורהו או השראתו
הראשונית של הפילוסוף החשוב ביותר בנתניה, שהתכחש אליו אחר כך - כאשר פנה מהגות המזרח להגות המערב. מעט מאוד נשתמר מההגות
הפרוטו-נתייתית, שנותרה בחלקה סתומה וחתומה עבור דור שיגלה אותה בעתיד, אך כמה מרעיונותיו של המורה מקדימים את רעיונותיו של
התלמיד - ובפרט הפילוסופיה של הלמידה והעתיד. מהפרגמנטים שנותרו נראה שהמדובר במעין חבורה מיסטית שהתקיימה בנתניה הקדומה
מסביבו של מורה כריזמטי - וחולה מין. ההגות מסודרת בשני קבצים מתומצתים, אחד של המורה והשני של התלמיד, והיא נמצאה בביתו של
הנתנייתי לאחר התאבדותו, והיתה כנראה חומר הקריאה החביב עליו בשירותים, אך הוא הכחיש אליה כל קשר בחייו, וטען בתוקף שלא קרא בה
מימיו - ולא הושפע ממנה כלל